YamPad V2 makronäppäimistö
27.5.2024

Projektina Yampad V2 PCB Kitti; https://github.com/mattdibi/yampad?tab=readme-ov-file

Lyhyesti selitettynä Numpad-näppäimistö, johon voi itse tehdä omia näppäin-layouteja; Esimerkiksi vaikka numeronäppäimille (0-9), US-layoutille (vaatii erikseen Windowsista US-näppäimistön käyttöönoton) tai vaikkapa mille tahansa pelille oman layoutinsa - itse käytän mm. Kerbal Space Programissa sekä X4 Foundationissa. Toimii kuitenkin kaikissa peleissä kuten mikä tahansa näppäimistö. Voi tehdä myös erilaisia makroja ja paljon, paljon muuta. Vaikka pienen ledivalosirkuksen.

Ensimmäinen työvaihe oli kolvata komponentit kiinni itse Yampadiin, kaikki juotokset olivat pintajuotoksia. https://fi.wikipedia.org/wiki/Pintaliitos

Alkuun juottaminen voi kuulostaa ja tuntua vaikealtakin, mutta muutaman yrityksen jälkeen homma onnistuu varmasti ihan keneltä tahansa. Aikaa itse kolvaamiseen meni itsellä noin 3-3,5 tuntia, taitavammalta kolvaajalta onnistunee huomattavasti nopeammin.

Lista komponenteista alapuolella:


YamPad V2 piirilevy

18x MX cherry red kytkimiä 

18x Kalih Hotswap Sockets (SMD) = Mahdollistavat nopean ja helpon kytkimien vaihtamisen ns. lennosta, itse käytin MX cherry red kytkimiä. Toiminee hyvin myös muiden vastaavien kytkimien kanssa.

Pro Micro USB-C (HID DEVICE) = Nimensä mukaisesti promikro USB-C liitin, jonka avulla Yampad liitetään tietokoneeseen normaalin näppäimistön tavoin.

9x 0805 SMD Caps 100nF = Pintajuotos konkka.

18x  1N4148W T4 SOD-123 = Pintajuotos diodi.

0.91” OLED näyttö

9x SMD NeoPixel = Pintajuotos Ledivalot


Kokonaiskulut yhteensä noin 35€, Cherry Red kytkimiä ei ole laskettu hintaan mukaan, ne olivat jo "talon puolesta" valmiina.

Seuraavassa vaiheessa etsin Thingiverseltä sopivan kotelon ja tulostin sen 3D-tulostimella, koteloa muokattiin vielä jälkikäteen mm. vaihtamalla pohja sekä ns. top plate läpinäkyvään muoviin, jotta ledivalot näkyvät paremmin. https://www.thingiverse.com/thing:4119301 Pohjaan tein laserilla myös kuvan, jonka voi itse vapaasti valita, tekstiäkin voi halutessaan laseroida. Itse käytin vihaista Aku Ankkaa. Samassa työvaiheessa tehtiin myös valmiiksi näppäinhatut hartsista, näppäinhatut voi maalata mielensä mukaan, mutta itse pidin näppäimet pinkkeinä ja ainoastaan lakkasin ne muutaman kerran spray-lakalla. 

Sitten vain näppäimistö kasaan ja keymappia muokkaamaan!

Koodi. 

Tämäkin vaihe voi kuulostaa vaikealta, jos ei ole yhtään kokemusta koodin muokkaamisesta. Valmiin pohjan muokkaaminen on kuitenkin yllättävän helppoa, kun muistaa seurata ohjeita eikä ala tekemään kaikkia 32 layoutia kerralla. Kannattaa aloittaa ensin yhdestä layoutista tai vaikka ihan vain näppäin kerrallaan. Tällä tavalla on helpoin korjata QMK SYS-ohjelman (käytetään näppäimistön compilessa & flashäyksessä) avulla mahdolliset virheet. Jokaisen koodin muokkaamisen jälkeen täytyy muistaa tallentaa keymap.c, sekä compilata & flashata QMK:lla.

Erilaisia layouteja keymapissa voi olla 32 kappaletta, esivalmisteltu muokattava "keymap.c" löytyy suoraan Githubista. Muokkaamiseen voi käyttää esimerkiksi Notepad++ ohjelmaa tai muuta vastaavaa. Ohjeet kaikkeen kolvauksesta keymapin muokkaamiseen, Yampadin compileen sekä flashaamiseen QMK:lla löytyy myös Githubista. Tarvittavat ohjelmat ja linkit niiden lataamiseen löytyy myös valmiina samasta paikasta. https://github.com/641i130/qmk-tutorial

Kun koodi on saatu valmiiksi ja virheettömästi ajettua QMK SYS ohjelmalla läpi voi näppäimistön ottaa välittömästi käyttöön & se toimii millä tahansa koneella ilman erillistä säätämistä.

~Kalle D~