Yhteisöllistä verkkopelaamista
14. - 15.10.2023
Verkkopelaaminen tai asialle vihkiintyneiden käyttämä verbi 'lanittaminen', on yksi yhteisöllisyytä lisäävistä voimista. Tämä on yksi toiminnoista, jonka juuret periytyvät tähän hankkeeseen taannoin Hacklab Mikkelin hallinnoimasta Game Lab Mikkeli -hankkeesta, jolloin teimme päätelmän, että teknologiasta kiinnostuneet käyttävät jossain määrin vapaa-aikaa fyysisiä ja digitaalisia pelejä pelaten.
Alas, järjestimme hankkeen ensimmäisen verkkopelitapahtuman osallistujillemme! Toiminnan ajatus piilee sen matalassa kynnyksessä osallistua ja tavoitteettomasta tekemisessä, eli tarkoituksena on pitää hauskaa yhdessä :) Ehkä siinä samalla tulee paikat tutuksi ja silmänkulmassa näkyy itseään kiinnostava työkalu, mitä onkin halunnut päästä käyttämään, näin esimerkkinä vaikka 3D tulostinta.
Pilotoimme toimintaa ja saimme hyvin kehitysehdotuksia, että pystymme tarjoamaan entistä paremman kokonaisuuden seuraavalle kerralla (vihjeenä: seuraava kerta tammikuussa 2024, eli tulehan Discordiin kärkkymään! ;) )
Tirppojen sirputusta ja kahvia
Lauantai aamuna keräännyimme yhdistyksen tiloihin, missä osallistujia odotti pannullinen kuumaa kahvia ja makeaa leivonnaista, joita nautittiin koneita asennellessa paikoilleen. Vapaamuotoisesti keskustelu kävi läpi mahdollisia pelejä, joita osallistujat halusivat pelata yhdessä, joita oli vaihtelevasti ja runsaasti. Pääpaino peleissä keskittyi yllättävästi vanhoihin ns. oikeisiin 'lani'-peleihin, joita pelataan nimensä mukaan lähiverkossa. Genreittäin pelejä oli laidasta laitaan, mutta pääsääntöisesti FPS pelit olivat eniten pelattuja tapahtuman aikana.
Saunan kautta uuteen päivään
Illalla osallistujat pääsivät saunomaan ja hiirikädet saivat hetkellisen rauhan intensiiviseltä pelaamiselta. Saunan jälkeen pelaaminen rauhoittui ja kylläiset osallistujat alkoivat yksi kerrallaan siirtymään koteihinsa. Ensimmäinen päivä saatiin hyvin paketoitua ja ovi laitettiin säppiin.
Aamusta jälleen kahvit odottimat osallistujia ja pelaaminen jatkui pienemmällä porukalla. Osallistujat kokeilivat eri pelejä ja kenttiä, joita ei edellisenä päivänä keretty pelaamaan, kunnes kello olikin jo sen verran että oli aika tehdä loppusiivous ja poistua koteihin.
Mitäs nyt?
Aloitimme tapahtuman kehittämisen suunnittelemalla haastattelulomakkeen, millä kartoitamme osallistuneiden pelikiinnostuksia (sis. mitä pelejä löytyy tai mikä genre on mieluisin). Näillä tuloksilla syntyy ohjelmakaava, joka luo tapahtumalle selkeämmät raamit joiden sisällä toimitaan; mitä tapahtuu ja monelta, ettei aikaa kulu turhaan pohtimiseen ja ajan käyttö olisi tehokkaampaa :)
Ei kait siinä, tule sinäkin mukaan ensi kerralla! :)
~Juuso K~